Ohjaajat

Tuomo Laulainen 4. dan, Fukushidoin
Pääohjaaja
0400 – 508 418
tuomo.laulainen(at)gmail.com

Tuomo Laulainen aloitti aikidon vuonna 1991. Tuomo ohjaa Sandokaissa viikoittain ja mm. kaikki vyökokeisiin menossa olevat kyu-arvot menevät vasta Tuomon ”esikatsastuksen” kautta varsinaisiin graduointitilaisuuksiin.

Koulutukset:
– I-tason valmentajakoulutus, SAiL
– Graduointituomarikoulutus


Kari Mantere 4. dan, Fukushidoin
Aikuis- ja junioriohjaaja
Juniorivastaava
050 – 591 7105
korppi76(at)gmail.com

Milloin aloitit aikidoharjoittelun?
– Aloitin aikidon 1992

Millaista aikidoa pyrit tekemään?
– Tapani tehdä aikidoa elää aina sen mukaan millaisia ideoita satun samaan. Pääasiassa pehmeää, tekijää suojaavaa, soveltavaa ja mieluusti edes jotenkin toimivaa.

Miksi harjoittelet aikidoa?
– Aikido on minulle elämäntapa ja paikka jossa voin rentoutua.

Mitä haluat kertoa Sandokain aikidoharjoittelusta?
– Sandokain aikidoharjoittelu on selkeälinjaista ja samalla monipuolista johtuen monista hyvistä opettajista.

Mitä elämääsi kuuluu aikidon ulkopuolella?
– Aikidon lisäksi aikani kuluu perheen kanssa ja lasten harrastuksissa. Lisäksi treenailen muita kamppailu- ja urheilulajeja.

Mitä muuta haluaisit sanoa?
– Ei aikido ole niin vakavaa, siitä pitää nauttia ja tutkia omia rajojaan.

Vyökokeet/myönnetyt vyötarvot:
– 4. dan 2012
– 1. dan 1998

Koulutukset ja muu toiminta:
– II-tason valmentajakoulutus, SAiL
– Graduointituomarikoulutus
– Sandokai ry:n hallituksen jäsen
– Suomen Aikidoliiton junioriliittovalmentaja alkaen 1.1.2017


Pasi Rantala 3. dan
Aikuisohjaaja
Sihteeri
0400 – 194 920
ppmrantala(at)gmail.com

Milloin aloitit aikidoharjoittelun?
– Elokuussa 1998 Tampereella. Budo-lajit olivat kiinnostaneet minua jo pitkään, mutta tuolloin tuli tilaisuus kokeilla niistä jotain. Lueskelin eri lajeista netissä ja luettuani aikidosta totesin, että tämä on juuri minun lajini.

Millaista aikidoa pyrit tekemään?
– Mahdollisimman pehmeää, mutta mielellään kamppailutilanteessa toimivaa tekniikkaa. Harjoituksissa pitää olla hauskaa ja huumori helpottaa oppimista.

Miksi harjoittelet aikidoa?
– Aikido toimi aluksi opiskelun vastapainona, mutta myöhemmin siitä on tullut henkireikä työelämästä. Aikido on mielenkiintoinen harrastus ja sen parissa olen tavannut monia suurenmoisia ihmisiä sekä Suomessa, että ulkomailla.

Mitä haluat kertoa Sandokain aikidoharjoittelusta?
– Sandokai on aina tuntunut seuralta, johon on helppo tulla. Mahtava porukka, jonka jäsenten kanssa viihtyy sekä harjoitussalilla, että sen ulkopuolella.

Mitä elämääsi kuuluu aikidon ulkopuolella?
– Perhe ja ystävät merkitsevät minulle paljon. Pidän elokuvista, musiikista ja hyvästä ruuasta. Ja jäätelöstä!

Mitä muuta haluaisit sanoa?
– Aikidosta on tullut elämäntapa, eikä mikään hassumpi sellainen.

Vyökokeet/myönnetyt vyöarvot:
– 3. dan 2014
– 2. dan 2010
– 1. dan 2006

Koulutukset ja muu toiminta:
– I-tason valmentajakoulutus, SAiL
– Sandokai ry:n hallituksen jäsen


Erik Grönlund 2. dan
Aikuisohjaaja
045 – 801 0707
erik.gronlund(at)saunalahti.fi

Milloin aloitit aikidoharjoittelun?
– Elokuussa 1997

Millaista aikidoa pyrit tekemään?
– Pehmeää, kevyttä, muut huomioon ottavaa

Miksi harjoittelet aikidoa?
– Haastava laji, pientä kuntoilua, irti arjen rutiineista

Mitä haluat kertoa Sandokain aikidoharjoittelusta?
– Mukavaa porukkaa ja hyvä yhteishenki

Mitä elämääsi kuuluu aikidon ulkopuolella?
– Perhe, parin taloyhtiön isännöinti, kotipihan puutarhan hoito ja haastava työ

Mitä muuta haluaisit sanoa?
– Aikido on koko elämän kestävä oppipolku

Vyökokeet/myönnetyt vyöarvot:
– 2. dan 2008
– 1. dan 2004
– 3. kyu 1999

Koulutukset:
– I-tason valmentajakoulutus, SAiL
– Graduointituomarikoulutus


Pekka Kirjavainen 1. dan
Aikuisohjaaja
050 – 365 1907
kirjape(at)gmail.com

Pekka on aloittanut aikidon Keravalla syksyllä 1997. Hän on harjoitellut vaihtelevalla intensiteetillä, välillä muutaman vuoden Järvenpäässä, nyt Keravalla. Ei ole unohtanut käydä Keravan aamutreeneissä Järvenpään Akebonon aikanakaan. Tikkurilan aamutreenit myös tuttu juttu.


Salla Kokko 1. dan
Aikuisohjaaja

Milloin aloitit aikidoharjoittelun?
– Aloitin aikidon tammikuussa 2008. Äitini halusi alkeiskurssille kaverin ja menin mukaan, koska ukemin oppiminen kiinnosti. Muuten en tiennyt aikidosta oikein mitään. Sittemmin aikido tempasi mukaansa. Koukuttavinta on lajin haastavuus ja monipuolisuus, mutta myös se, että tatamilla tutustuu helposti uusiin ihmisiin. Monista aikidokavereista onkin tullut läheisiä ystäviä.

Millaista aikidoa pyrit tekemään?
– Pyrin harjoittelussani pehmeään, liikkuvaan aikidoon, joka edes jollain asteella huomioisi kamppailullisia elementtejä.

Mitä haluat kertoa Sandokain aikidoharjoittelusta?
– Päädyin aloittamaan Sandokaissa, koska perheenjäseneni olivat aiemmin harjoitelleet seurassa. Lämmin ja iloinen ilmapiiri on säilynyt, vaikka ihmiset ovat vuosien varrella vaihtuneet.

Mitä elämääsi kuuluu aikidon ulkopuolella?
– Opiskelen oikeustiedettä ja yritän vaihtelevalla menestyksellä kokeilla muitakin lajeja. Tähän mennessä olen harrastanut mm. balettia, joogaa ja ratsastusta. Aikidon lisäksi pidän eläimistä, elokuvista, musiikista ja hyvästä ruoasta.

Mitä muuta haluaisit sanoa?
– Toisin kuin moni tuntuu luulevan, aikidon aloittaakseen ei tarvitse olla urheilullinen ja sosiaalinen ihminen. Yleensä näiden piirteiden kehittymistä aikidoharrastuksen ohessa ei kuitenkaan voi välttää! :)

Vyökokeet/myönnetyt vyöarvot:
– 1. dan 2013
– 3. kyu 2009
– 6. kyu 2008

Koulutukset ja muu toiminta:
– I-tason valmentajakoulutus, SAiL
– Aikidoliiton hallituksen jäsen, talousvastaava 2013-2016


Amanda Koivisto 2. kyu
Aikuis- ja junioriohjaaja, webmaster
aikidojunnutoimijat(at)sandokai.fi

Aloitin aikidon syksyllä 2012. Ennen aikidoa harrastin Free Style Combatia/Sankukaita vuodesta 2006 eteenpäin. Minusta aikido on hyvin mielenkiintoinen ja haastava budolaji. Tatamilla oppii joka kerta jotain uutta! Harrastan aikidon lisäksi jujutsua.

Vyökokeet/myönnetyt vyöarvot:
– 2. kyu 2015
– 3. kyu 2014
– 6. kyu 2012

Koulutukset ja muu toiminta:
– Aikidoliiton junioriohjaajakoulutus I-taso


Ja heidän jalanjälkiään seuraamme…

Kari Tamminen 6. dan, Shidoin (s. 1955, k. 2016)
Pääohjaaja useassa seurassa: Sandokai 1979 – 2014, Salo Aikido dojo/Hokuto dojo 2001 – 2016 ja Turku Aikikai 2008 – 2014 (jossa loppuajan yhdessä Petteri Silenius shihanin kanssa)

Kari Tamminen aloitti aikidon harjoittelun Meido-kanissa 7. syyskuuta 1971. Poikavuosinaan hän harrasti myös telinevoimistelua, nyrkkeilyä ja karatea.

Ensimmäisen danin Kari suoritti 1978 Ichimura-senseille ja kuudes dan myönnettiin hänelle tammikuussa 2007. Kari tuli vuosien varrella tutuksi ahkerana leirien ohjaajana. Hän oli Sandokain perustajajäseniä ja perusti aikidoseuran Saloon vuonna 2001.

Kari toimi aktiivisesti Suomen Aikidoliitossa 1970-luvulta lähtien. Viimeisenä tehtävänään hän toimi liiton teknisen valiokunnan puheenjohtajana 2000-luvun lopulla.

Vuonna 2009 hän sai japanilaisen opettaja-arvon Shidoin. Meriitteihin kuului myös syksyllä 2005 suoritettu ja rekisteröity sisäasiainministeriön asetuksen mukainen voimankäytönkouluttaja-koulutus.

Kari menehtyi kotonaan kesällä 2016.


Seishiro Endo 8. dan, Shihan (s. 1942)

Sandokain aikido on pohjautunut Endo-sensein periaatteisiin vuodesta 1987 alkaen. Aluksi Endo-sensein oppiin lähdettiin Japaniin. Sittemmin hänen leirejään järjestettiin vuosittain Sandokaissa ja 2000-luvun alkupuolelta alkaen muualla pääkaupunkiseudulla. Vuosittain järjestetään kaikille avoin viikonloppuleiri sekä dan-leiri (mustien vöiden leiri). Leireille osallistuu seuramme ohjaajia ja harjoittelijoita.

Endo-sensei aloitti aikidoharjoittelun vuonna 1963. Hänen aikidonsa muuttui toisen olkapään vammautumisen jälkeen. Tällöin Endo-sensei muutti aikidonsa pehmeämmäksi ja aiempaa enemmän kontaktiin perustuvaksi. Mieli pidetään tyynenä kaikissa tilanteissa. Hänen aikidonsa periaatteita ovat mm. kontakti parin kanssa ja vapaa liikkuminen. Varsinaisia tekniikoita on vähän – harjoituksissa keskitytään enemmän kontaktin tuntemiseen, yläkehon rentouteen, joustavaan liikkumiseen ja rauhalliseen mieleen. Kaikki asiat pitää kokeilla henkilökohtaisesti eikä vaan seurata opettajan tekemistä orjallisesti.