Aikuiset

Tervetuloa mukaan aikidoon!

Syyskaudella 2017 harjoittelun voit aloittaa tulemalla harjoituksiin sillä harjoituskerralla kuin itsellesi sopii. Vasta-alkajille suositellaan taso 1 -harjoitusta maanantaisin klo 18.00 – 19.00 ja keskiviikkoisin klo 18.00 – 19.00. Taso 1 -harjoituksessa käydään läpi aikidon kolmen ensimmäisen vyökokeen perustekniikoita, harjoitteita ja muita tasoille kuuluvia sisältöjä sekä opastetaan etikettiin ja harjoitusturvallisuuteen liittyvissä asioissa. Taso 1-harjoituksen lisäksi aloittelijat voivat käydä tiistain aamuharjoituksessa ja lauantain yleisharjoituksessa. Harjoituksissa huomioidaan osallistujien taitotaso, ja ohjaajalta ja pidempään harjoitelleilta voi aina kysyä neuvoa.

Kun harjoittelua on jo jonkin verran takana, voi alkaa käydä vapaaharjoituksissa, joissa voi harjoitella ja kertailla itsenäisesti parin kanssa haluamiaan asioita ja paikalla on ohjaaja vastaamassa kysymyksiin. Kuntoharjoitukset ovat myös avoimia kaikille, mutta niissä ei harjoitella aikidoa, vaan siellä pääsee reippaassa tahdissa kohottamaan kuntoa.

Aikidossa ei kilpailla, joten ei haittaa vaikka aloittaisi kesken kauden. Jokainen harjoittelee ja etenee omien aikataulujensa ja edellytystensä mukaisesti. Aloittelevista harrastajista pidetään hyvää huolta ja heidän aloituksensa pyritään järjestämään mahdollisimman helpoksi. Kaikki harjoitukset ovat avoimia kaikille, mutta tasoharjoitukset on erityisesti suunniteltu tukemaan vyötasoilla etenemistä harjoittelijan taitotason mukaisesti.

Mitä alussa opetellaan?

Uusille harrastajille opetetaan ensimmäisenä pääasiassa lajin perusteita eli miten liikutaan taloudellisesti ja kaadutaan turvallisesti. Lisäksi opetellaan ensimmäiseen vyökokeeseen kuuluvat asiat eli muutaman perushyökkäysmuodon alkeet ja ensimmäiset niihin soveltuvat tekniikat. Ensimmäiseen, eli 6. kyun, vyökokeeseen päättyvän alkeisjakson tarkoitus on varustaa harjoittelija taidoilla, jotka mahdollistavat osallistumisen normaaleihin aikidoharjoituksiin ja leireille. Ensimmäiseen vyökokeeseen voi osallistua, kun aloittamisesta on kulunut vähintään 2 kuukautta ja takana on vähintään 20 harjoituskertaa. Ennen varsinaista koetta jonkin seuran ohjaajista on täytynyt todeta, että 6. kyun tekniikat sujuvat riittävän hyvin. Arvion voi pyytää esimerkiksi siltä ohjaajalta, jonka harjoituksissa on käynyt eniten.

Harjoitteluvarusteet

Aluksi:
– verkkarit ja pitkähihainen paita
– sandaalit tai sisätossut
– käsipyyhe

Aloittaessasi sinulla ei vielä tarvitse olla aikidopukua. Harjoitusmatto eli tatami on karheaa, joten emme suosittele t-paidan pitämistä harjoituksissa. Harjoittelemme paljain jaloin, joten ota mukaan sandaalit tai sisätossut pukuhuoneen ja tatamin välillä kulkemiseen. Jalat, kädet ja meikit pestään ennen harjoituksia, jottei kuljeteta likaa tatamille tai liata toisten vaatteita. Pitkät hiukset laitetaan kiinni ja korut otetaan pois, jotta ne eivät aiheuta onnettomuuksia. Korvakorut voi vaihtoehtoisesti teipata tai laastaroida piiloon, jotta ne eivät vahingossa tartu esimerkiksi toisen harjoittelijan vaatteisiin. Jos sinulla on jostakin toisesta kamppailulajista valkoinen harjoitusasu, voit aluksi käyttää myös sitä.

Seuraavaksi:
Ennen ensimmäistä vyökoetta tulee ajankohtaiseksi hankkia harjoitusasu eli keiko gi, joka vahvikkeidensa ansiosta kestää hyvin tarttumiset ja lattialla pyöriskelyt. Harjoitusasuun kuuluu valkoinen harjoitustakki ja housut sekä valkoinen vyö. Takin alla voi pitää esim. t-paitaa, joka pitää takin paremmassa kunnossa vähentämällä hien aiheuttamia värjäymiä ja estää vilautukset. Paidan olisi hyvä olla neutraalin värinen, mielellään valkoinen. Tilaamme harjoituspukuja seuran yhteistilauksena kevät- ja syyskausien alkupuolella. Puvun tilanneet voivat noutaa sen harjoitussalilta yleensä muutaman viikon kuluessa. Puvun voi hankkia myös itsenäisesti. Puku maksaa noin 40 euroa ja kestää parhaimmillaan useita vuosia. Ensimmäisessä vyökokeessa tulee olla valkoinen aikidon harjoituspuku.

Myöhemmin:
Edistyneemmät aikidoharjoittelijat käyttävät lisäksi mustia tai sinisiä leveälahkeisia housuja eli hakamaa. Hakamaa saa alkaa käyttää 3. kyun suoritettuaan eli ahkeralla harjoittelulla yleensä muutaman vuoden kuluttua aloittamisesta. Aikidoon kuuluvat myös harjoitusaseet bokken, jo ja tanto. Puisia harjoitusaseita voi lainata seuralta. Yleensä omien harjoitusaseiden hankkiminen tulee ajankohtaiseksi muutaman vuoden harjoittelun jälkeen.

Harjoittelusta

Harjoitussali:
Aikidon harjoitussalia kutsutaan dojoksi. Lattia on peitetty tatami-matoilla, jotta esimerkiksi kaatumisen harjoittelu olisi turvallista. Dojon seinällä on aikidon perustajan Morihei Ueshiban kuva. Dojoon suhtaudutaan kunnioituksella, koska siellä on tarkoitus oppia aikidoa.

Harjoituksen kulku:
Harjoitukset kestävät tunnin tai puolitoista tuntia. Ne alkavat alkuverryttelyllä, joka on yleensä lajinomainen. Pääosan ajasta vie varsinainen harjoittelu, jossa opettajan näyttämää tekniikkaa harjoitellaan pareittain. Paria vaihdetaan yleensä aina tekniikan vaihtuessa. Tavoitteena on harjoitella joka kerta eri ihmisen kanssa. Harjoituksissa opetellaan heittoja, lukkoja ja sidontoja. Näitä harjoitellaan yleensä erilaisista tarttumaotteista ja lyönneistä, sekä seisaaltaan että polviasennosta. Lisäksi aikidossa harjoitellaan puuaseilla: kepillä (jo), miekalla (bokken) ja puukolla (tanto), mutta Sandokaissa aseharjoittelu on kuitenkin vähäistä. Harjoitusten loppupuolella voi olla lyhyt loppuverryttely.

Käytössäännöt:
Yleispätevänä sääntönä on normaali kohtelias käytös. Lisäksi lajiin kuuluu hieman japanilaisperäisiä kohteliaisuussääntöjä, jotka ohjaajat opettavat uusille harjoittelijoille. Uuden harjoittelijan ei odoteta osaavan etukäteen ulkoa etikettiä, vaan se opitaan pikkuhiljaa harjoituksissa.

Eettiset periaatteet:
Sandokai on Suomen Aikidoliiton jäsenseura ja noudatamme toiminnassamme Aikidoliiton eettisiä periaatteita. Kaikkien harjoittelijoiden ja ohjaajien tulee sitoutua niihin. Periaatteet edellyttävät, että lajia harjoitellaan ja harrastetaan osallistujien välisen hyvän yhteisymmärryksen sekä keskinäisen kunnioituksen ja arvostuksen hengessä. Kaiken harjoittelun lähtökohta on avoimuus, rehellisyys, suvaitsevuus, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo.

Sanasto:
Lajissa käytettävä sanasto on japaninkielistä, mutta sen kuitenkin oppii nopeasti harjoittelun edetessä. Sanastoa on koottu esimerkiksi Aikidoliiton sivuille. Toisissa seuroissa japanilaisperäisiä termejä käytetään enemmän kuin toisissa, joten itselle epäselvistä sanoista kannattaa kysyä ohjaajalta tai harjoitusparilta.

Aikidon kuntoharjoitukset:
Kuntoharjoituksiin voi tulla mukaan, vaikka ei aikidoa harjoittelisikaan. Kuntoharjoituksissa tehdään reipas jumppa käyttäen apuna kehon omaa painoa ja mm. kahvakuulaa. Harjoituksen lopussa on pitkä venyttely. Seuran jäsenille kuntoharjoitukset ovat ilmaisia, ulkopuolisille maksu on 5 euroa / kerta. Maksuvälineinä käyvät käteinen, Smartumin liikunta- ja kulttuuriseteli, Smartum Saldo (verkkomaksulla) sekä Sporttipassi.

Maksut

Aloittelijoille syyskauden (syyskuu – joulukuu) hinta on 100 euroa. Maksu kattaa harjoittelun joulukuun loppuun ja seuran vuosittaisen jäsenmaksun (20 euroa).  Samaan hintaan voit halutessasi käydä vaikka viikon jokaisessa aikidoharjoituksessa. Maksu ei sisällä vakuutusta.

Seura ei vakuuta harrastajia. Kaikkien harjoittelijoiden on otettava Aikidoliiton lisenssi tai muu budolajit kattava vakuutuksen. Aikidolisenssi sisältää Aikidoliiton Pohjolan kanssa neuvotteleman edullisen ja kattavan aikidotapaturmavakuutuksen. Tapaturmia sattuu harvoin, mutta esimerkiksi törmäykset muiden harjoittelijoiden kanssa ovat mahdollisia. Vain harvat vakuutukset kattavat budolajit, joten tarkistathan vakuutusturvasi kattavuuden vakuutusyhtiöstäsi.

Kokeile ilmaiseksi: Voit kokeilla aikidoa veloituksetta kaksi viikkoa ensimmäisestä käyntikerrastasi alkaen – pyydä vaikka kaverisi mukaan tatamille kokeilemaan!

Ohjeita aikidon aloittavalle:

– Kun aloitat harjoittelun, pidä mieli avoimena ja iloisena, niin huomaat oppivasi enemmän
– Seuroissa painotetaan eri asioita ja aikidon eri ulottuvuuksia: käy katsomassa harjoituksia useammassa seurassa ja mieti, sopiiko seuran henki ja painotus juuri sinulle
– Älä epäröi kysyä, jos jokin on epäselvää

Lisätietoja

Kysymykset aikidon aloittamisesta tai yleisesti harjoitteluun liittyen:
Pasi Rantala, sihteeri
p. 0400 194 920
ppmrantala(at)gmail.com
aikido(at)sandokai.fi

Harjoituksissa tavataan!